Concertconcours Zutphen 2019

1e prijs met lof der jury (90,75 punten)

Zaterdag 30 november nam Philharmonie Sittard onder leiding van Ingeborg Stijnen deel aan het concertconcours van de Muziekbond Gelderland-Flevoland.

 

Tijdens het concertconcours werden de concourswerken ‘Angels in the architecture’ van Frank Ticheli en ‘Battle of Hearts’ van Bert Appermont ten gehore gebracht. De jury beoordeelde het eerste werk met 91,67 punten en beloonde het harmonieorkest voor het tweede werk met 89,83 punten.

 

Hierdoor behaalde wij een gemiddelde van 90,75 punten. Goed voor een eerste prijs met lof van de jury!

‘Angels in the architecture’ van Frank Ticheli (91,67 punten)

In deze compositie verklankt de componist het conflict tussen het goddelijke en duivelse. Het stuk ging in 2008 in première in het Sydney Opera House en de titel verwijst naar de ‘halo’-vormige ( op engelen gelijkende ) ornamenten in het gebouw die moeten zorgen voor de juiste akoestiek.

 

Het concertwerk begint met het negentiende eeuws Shaker-lied “I’m an Angel” , gezongen door sopraan Floor Bosman:

 

I am an angel of Light
I have soared from above
I am cloth’d with Mother’s love.
I have come, I have come,
To protect my chosen band
And lead them to the promised land.

 

De engel weerspiegelt – hoe kan het ook anders – het goddelijke, omringd door licht. Het goddelijke komt verderop in het stuk muzikaal herkenbaar terug in een traditioneel joods liedje ( Hevenu Shalom Aleicham ), in een 16-eeuwse Geneevse psalm ( Old Hundredth ) en in een speciaal voor deze compositie geschreven koraal.

 

Muziekpassages die het goddelijke uitbeelden worden afgewisseld met turbulente delen waarin we het kwaad, de duivel, herkennen. Wie zijn oor goed te luisteren legt, ontdekt dat de duivel iedere keer stilletjes in de hemelse klanken sluipt om daarna ‘toe te slaan’. Een aantal malen worden duivelse klanken onheilspellend opgebouwd om uit te barsten richting de finale van het werk.

 

Uiteindelijk overwint het goddelijke, het licht en wordt het werk afgesloten met het negentiende eeuwse lied waarmee het werk begon.

‘Battle of Hearts’ van Bert Appermont (89,83 punten)

Deze compositie uit 2017 is geïnspireerd op motieven uit het toneelstuk Das Käthchen von Heilbronn, dat in 1810 door Heinrich von Kleist werd geschreven. Appermont verbindt dramatiek, historische elementen, spanning en emoties van de verschillende personages in het toneelstuk tot een imposant muziekstuk. De titel Battle of Hearts verwijst naar de twee vrouwen uit het verhaal , de eenvoudige dochter van de hoefsmid , Käthchen en de adelijke Kunigunde von Thurneck , die allebei vechten om het hart van graaf Von Strahl te veroveren.

 

Muzikaal herkenbaar zijn een liefdesthema, een middeleeuws lied “Belle qui tiens ma vie” en een noodlot motief.

 

Het stuk bestaat uit 4 delen :

 

‘The Blacksmith’s Daughter’ waarin een fraai liefdesthema de gevoelens van Kätchen en haar graaf vertolkt.

‘Kunigunde’ , waarin het middeleeuws lied verklankt als hoofse dans uitdrukking geeft aan de genegenheid tussen Kunigunde en de graaf von Straal.

 

‘The Fire’ , waarin te horen is hoe een rivaal van von Strahl diens kasteel belegert en laat afbranden.

 

‘The Emperor’s Daughter’, waarin Kätchen als door een wonder uit de vlammenzee wordt gered en uiteindelijk verenigd wordt met haar geliefde graaf.

 

Deze compositie is in 2020 het verplichte werk in de 1e divisie op het Nederlands Kampioenschap voor Harmonieorkesten.

Wil je op de hoogte blijven van al onze activiteiten?

MEER PROJECTEN & ACTIVITEITEN

  • Alles
  • Activiteiten
  • Harmonie
  • Opleiding & jeugd
  • Slagwerkgroep
Activiteiten / Harmonie / Opleiding & jeugd / Slagwerkgroep